The article reflects the controversy in the professional community of philosophers and social theorists regarding the conceptual and categorical foundations of the scientific discourse of social sciences. The research targets are related to the actualization of specific practices of "critical reading" in the sphere of organization and functioning of the language of social theory. The authors believe that the contextual connectedness of scientific discourse, traditionally considered a characteristic of its attributive maturity and completeness, can be both a cause of scholastic transformation and dogmatization of the practice of discourse formation. Contextualism as a holistic methodological program, according to the authors, carries obvious reputational costs in the situation of "non-obvious context", when there is a partial or complete desemantization of the existing categorial field. Complementarity of decontextualization as a critical-reflexive side of discourse f...
В статье освещаются особенности функционирования языковых единиц с коннотативным значением в аспекте их употребления в определенном контексте. Актуальность изучения феномена коннотации обусловлена ее непосредственной связью с когнитивными основаниями языка и коммуникативным предназначением речи, что позволяет, используя когнитивно-дискурсивную парадигму, по-новому интерпретировать данное понятие. Целью работы является исследование условий реализации коннотативного значения, выявление закономерностей функционирования и обстоятельств, способствующих его активации в тексте. Исследование проводится с привлечением языкового материала и инструментария Национального корпуса русского языка и Частотного словаря современного русского языка. Использование репрезентативных примеров контекстуализации и деконтекстуализации коннотативно окрашенных языковых единиц, позволяет осмыслить особенности конвергенции значения языковой единицы и коллективного знания носителей языка в коннотации слова. Сдела...